Oppstart av turbintransport til Egersund vindkraftverk

Byggingen av Egersund Vindkraftverk går nå inn i en ny fase.

Fra 03.04.17 starter de første transportene med leveranse av turbindeler til det sørlige prosjektområdet. 

Transportene vil følge samme rute gjennom Egersund og sørover langs Fv 44 Sokndalsveien som transportene for Tellenes vindkraftverk. Ved Hålandsdalen er det etablert en ny avkjøring og transportene vil da ta av fra Sokndalsveien og følge oppgradert veg gjennom Hålandsdalen før de kjører langs Fv 56 Heggdalsveien det siste stykket frem mot prosjektområdet.

Selve montasjearbeidet starter 24.04 i det søndre området og 29.05 i det nordre. Når vi nå da mobiliserer for turbinmontasje er det naturlig nok en konsekvens av at arbeidene med bygging av veger og oppstillingsplasser går inn i en avsluttende fase.

Det er samme firma som har ansvaret for transportene til både Egersund og Tellenes vindkraftverk. I så måte vil aktiviteten være godt koordinert mellom prosjektene. 

Det vil være regelmessig aktivitet fra natt til mandag til natt til fredag i tidsrommet mellom kl 21.00 og kl 06.00. Transportene kjøres på natten for å sikre at trafikken på offentlig veg hindres minst mulig.

I snitt har en turbin behov for ca 10 transporter for å få frem alle komponentene. 

Med 33 turbiner som skal installeres så blir det derfor et stort antall turer mellom kaien og prosjektområdet. Vi beklager ulempene dette medfører!

De første komponentene ankom 24 mars.
Dokumentet kan lastes ned her ›

Flere nyheter

28/11/2019

Informasjon om endring av selskapsnavn

Norsk Vind Energi AS endrer navn til Norsk Vind AS.

19/11/2019

KPMG Law advarer mot skatteforslag: "Det er ikke superprofitt i norsk vindkraft"

KPMG Law advarer mot grunnrenteskatt på norsk vindkraft etter å ha sammenliknet vindkraftskatter i en rekke land skriver E24.no 3. november.

7/11/2019

Ny politikk for mer vindkraft

Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen ZERO, oppfordrer Olje- og energiministeren til å komme med en ny plan slik at vindkraftutbyggingen ikke stopper opp etter 2021. Dette gjør han i en kronikk i NRK Ytring 25. oktober.