Norsk Vinds kampanje «Vindkraft Nå» er utropt til én av tre finalister i Årets Bidrag 2021. Vinneren blir annonsert digitalt torsdag 18. mars.
Sustainable Brand Index har siden 2014 delt ut juryprisen Årets Bidrag. Prisens formål er å fremheve et bemerkelsesverdig initiativ som skaper positiv innvirkning på mennesker, samfunn eller miljø, og som kan sees på som inspirasjon for andre aktører.
– Det er veldig gøy og ikke minst givende å være finalist til en så gjev pris, sier daglig leder Per Ove Skorpen i Norsk Vind.
Klimaklokke mot 2030
Hovedelementet i kampanjen som gikk live i januar 2020 og var synlig over hele Norge, var en gigantisk nedtellingsklokke på 15 x 3,5 meter. Klokken tellet ned til 2030, året der klimagassutslippene må være så godt som halverte, og skulle symbolisere hvor mye det haster å stoppe klimaødeleggelsene.
– Mens krangelen rundt vindkraft på land raste, ble flere og flere utbygginger stoppet eller utsatt. På den måten får Norge kortere og kortere tid til å gjennomføre de nødvendige klimakuttene. Vi lanserte VindkraftNå-kampanjen for å minne om at klimaet ikke har tid til å vente på at vi skal debattere ferdig, og for å tydeliggjøre budskapet om at vi ikke kan vente med å bygge ut mer fornybar energiproduksjon, sier Per Ove Skorpen.
Året 2019 var preget av høylytte vindkraftmotstandere. Mye av motstanden mot vindkraft på land handler om konsekvensene for naturlandskap. Det mener Skorpen er forståelig, og han er tydelig på at hensynet til naturmangfold og urørt natur må veie tungt ved utbygging av vindkraft.
– Samtidig er det helt avgjørende at Norge og verden øker produksjonen av ren energi, sier han.
– Hard konkurranse
Torsdag 18. mars avholder SustainableBrand Index et webinar der vinneren av Årets Bidrag 2021 annonseres. Kampanjen fra Norsk Vind konkurrerer her mot to andre finalister. Jernias kampanje Trenger onkel enda en stekepanne og Fretex The Recycling Game.
– Vi gleder oss veldig til den store kåringen. Vi konkurrerer mot to veldig gode initiativer som jobber for å gjøre viktige endringer, så det blir en hard konkurranse. Vi soler oss nå i glansen av å få være finalist, også henger vi frem smokingen og venter i spenning, sier Skorpen med et smil.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Sustainable Brand Index måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 60 000 forbrukere og 1 000 beslutningstakere i 8 land, måler og analyserer studien over 1 400 merkevarer i34 næringer om bærekraft. Ved siden av en årlig rangering og offisiell rapport, gir Sustainable Brand Index skreddersydde rapporter med merkevarespesifikk bærekraftsinnsikt og strategiske anbefalinger, samt kårer årlig Årets Bidrag i Sverige, Norge og Nederland.
Les mer om Sustainable Brand Index og prisen her.
Regjeringen foreslår nå økt skatt på vindkraft ved å innføre grunnrenteskatt, naturressursskatt, høyprisskatt og en dobling av produksjonsavgiften.