Vindkraftkampanje er finalist i Årets Bidrag 2021

Norsk Vinds kampanje «Vindkraft Nå» er utropt til én av tre finalister i Årets Bidrag 2021. Vinneren blir annonsert digitalt torsdag 18. mars.

Sustainable Brand Index har siden 2014 delt ut juryprisen Årets Bidrag. Prisens formål er å fremheve et bemerkelsesverdig initiativ som skaper positiv innvirkning på mennesker, samfunn eller miljø, og som kan sees på som inspirasjon for andre aktører.

 – Det er veldig gøy og ikke minst givende å være finalist til en så gjev pris, sier daglig leder Per Ove Skorpen i Norsk Vind.  

Klimaklokke mot 2030

Hovedelementet i kampanjen som gikk live i januar 2020 og var synlig over hele Norge, var en gigantisk nedtellingsklokke på 15 x 3,5 meter. Klokken tellet ned til 2030, året der klimagassutslippene må være så godt som halverte, og skulle symbolisere hvor mye det haster å stoppe klimaødeleggelsene.

– Mens krangelen rundt vindkraft på land raste, ble flere og flere utbygginger stoppet eller utsatt. På den måten får Norge kortere og kortere tid til å gjennomføre de nødvendige klimakuttene. Vi lanserte VindkraftNå-kampanjen for å minne om at klimaet ikke har tid til å vente på at vi skal debattere ferdig, og for å tydeliggjøre budskapet om at vi ikke kan vente med å bygge ut mer fornybar energiproduksjon, sier Per Ove Skorpen. 

Klimaklokken ble satt opp på Høg-Jæren og på Egertorget i Oslo.

Året 2019 var preget av høylytte vindkraftmotstandere. Mye av motstanden mot vindkraft på land handler om konsekvensene for naturlandskap. Det mener Skorpen er forståelig, og han er tydelig på at hensynet til naturmangfold og urørt natur må veie tungt ved utbygging av vindkraft.

– Samtidig er det helt avgjørende at Norge og verden øker produksjonen av ren energi, sier han.

– Hard konkurranse

Torsdag 18. mars avholder SustainableBrand Index et webinar der vinneren av Årets Bidrag 2021 annonseres. Kampanjen fra Norsk Vind konkurrerer her mot to andre finalister. Jernias kampanje Trenger onkel enda en stekepanne og Fretex The Recycling Game.

– Vi gleder oss veldig til den store kåringen. Vi konkurrerer mot to veldig gode initiativer som jobber for å gjøre viktige endringer, så det blir en hard konkurranse. Vi soler oss nå i glansen av å få være finalist, også henger vi frem smokingen og venter i spenning, sier Skorpen med et smil.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Sustainable Brand Index måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 60 000 forbrukere og 1 000 beslutningstakere i 8 land, måler og analyserer studien over 1 400 merkevarer i34 næringer om bærekraft. Ved siden av en årlig rangering og offisiell rapport, gir Sustainable Brand Index skreddersydde rapporter med merkevarespesifikk bærekraftsinnsikt og strategiske anbefalinger, samt kårer årlig Årets Bidrag i Sverige, Norge og Nederland.

Les mer om Sustainable Brand Index og prisen her.

Dokumentet kan lastes ned her ›

Flere nyheter

23/3/2021

Forsker på fuglevennlig vindkraft

Samtidig som etablering av vindkraft bidrar til lavere klimagassutslipp fra kraftproduksjon, har vindkraftverkene et økologisk fotavtrykk som kan gi lokale negative virkninger, blant annet for fugl. Disse negative virkningene ønsker vindkraftselskapet Norsk Vind å redusere.

15/3/2021

– Vi hadde aldri fått fiber hvis ikke vi hadde fått vindkraftverket

Vindkraftanlegg fører ikke bare med seg grønn kraft og ny industri. De kan også sørge for utbygging av fibernett i områder der dette ellers ville tatt svært lang tid – eller ikke vært mulig i det hele tatt.

8/2/2021

To nye vindkraftverk satt i drift – skal produsere strøm tilsvarende 73.000 husholdninger

Norsk Vind setter nå i drift Måkaknuten vindkraftverk i Bjerkreim og Gjesdal kommune. Tidligere i høst ble også vindkraftverkene i Bjerkreim Søndre Klynge, som ligger i Bjerkreim og Hå, satt i drift. Disse vindkraftverkene vil produsere henholdsvis 330 og 1.070 GWh, som tilsvarer forbruket til 72.000 husholdninger til sammen.