London-taxier med vind på tanken – og aluminium fra Karmøy i skjermen

Det er mulig med bærekraft gjennom hele verdikjeden. Her er noen eksempler på hva som er i ferd med å skje i London og hos selskapene Hydro og Norgesgruppen/ASKO.

London kommune har vedtatt at alle bensin- og dieseltaxier skal ut


London kommune har vedtatt at alle bensin- og dieseltaxier skal ut – inn kommer i stedet el-taxier uten utslipp. Vedtaket er gjort for å unngå luftforurensing og klimagassutslipp i den hardt belastede storbyen.

Elektrisiteten kan meget gjerne komme fra vinden som blåser over Rogaland, i samspill med vannkraften. I løpet av sekunder fraktes elektrisiteten til England via verdens lengste sjøkabel som bygges i disse dager – fra Kvildal i Rogaland til Blyth på østkysten av England.

Hydro er helt avhengig av konkurransedyktig elektrisitet til
sin aluminiumsproduksjon. Når Hydro Aluminium på Karmøy velger å kjøpe
vindenergi (1 TWh/år) for en periode på hele 20 år, viser det at de vurderer
vindkraft som en smart og kostnadseffektiv energikilde.

‍Karmøy aluminium

Aluminiumen som produseres på Karmøy kan så brukes ved
Hydros nyåpnede fabrikk i Grevenbroich i Tyskland, hvor de produserer deler og
aluminiumsplater for elbil- og elbussindustrien. Aluminiumen erstatter
stålplater i bilmerker som Audi, Mercedes, Peugeot, Citröen og BMW. Bilene blir
altså lettere – og lettere elbiler og elbusser bruker naturligvis mindre strøm
for å kjøre. Elektrisiteten vil
altså komme fra vind- og vannkraft i Sør Norge og via el-kabelen som er under
bygging fra Tonstad i Norge til Tyskland.

Når bilene en gang skal skrotes vil nærmere 100 % av aluminiumen
kunne resirkuleres og nye produkter lages med veldig lavt energiforbruk og
veldig lave klima-utslipp.

‍‍Hydros nye aluminiumsfabrikk for el-bildeler og el-busser i Grevebroich, Tyskland ble åpnet av Angela Merkel og Erna Solberg 4. Mai 2017.


Et annet godt eksempel: ASKO

Norges største matvaredistributør; Norgesgruppen/ASKO har satt seg som mål å være 100 % fornybarbasert uten utslipp i hele sin virksomhet.

De har bygget Norges største solpark på sine store flate industritak, og bygger nå vindpark i Rogaland. De skal bruke deler av vind-strømmen til å drifte lette el-kjøretøy i sin transportflåte, og andre deler til å lage hydrogen fra elektrolyse av vann. Hydrogenet skal brukes til å drifte større lastebiler i selskapets transportflåte.

I tillegg har ASKO bestilt 10 av Teslas nye el-lastebiler med en rekkevidde på 800 km og lasteevne på 32 tonn pr bil som skal kjøre på vindstrøm.

Norsk Vind har hatt gleden av å være med som rådgiver for vindkraftsatsingen til Norgesgruppen.

Det er resultatene som teller. Hydro Aluminium og ASKO/Norgesgruppen går foran.

På denne måten beveger vi oss mot et lavutslippssamfunn i tråd med Paris-avtalens mål og karbonbudsjettets rammer – med vind på tanken!